Prejudecățile care vizează tinerii din ziua de astăzi țin de lipsa de experiență și de interes față de modalitățile de gestionare a banilor, fiind mai degrabă văzuți ca niște cheltuitori orientați spre satisfacerea dorințelor, în detrimentul nevoilor.
Contrar acestei percepții populare despre responsabilitatea lor financiară, cele mai recente studii cu privire la atitudinile tinerilor față de bani arată un grad de interes și de responsabilitate situat pe un trend ascendent, atât pentru siguranța personală cât și pentru aducerea unei contribuții în societate. Potrivit studiului realizat de Reveal Market Research, tinerii români sunt preocupați de sustenabilitate, de protejarea mediului și de aducerea unor contribuții în spațiul civic. Mai exact, în 2022, tinerii cu vârsta cuprinsă între 18-24 s-au remarcat prin a fi mai responsabili pe tema gestionării finanțelor personale, 14% dintre ei dorindu-și să economisească mai mult pe viitor.
De la o generație la alta, observăm o schimbare a mentalității și a atitudinii față de o varietate de teme, inclusiv în materie de educație financiară. Cu ajutorul educației, a evoluției tehnologice și a creșterii accesibilității la informație, nevoile, dorințele și percepțiile se schimbă, dând tonul unor noi practici. Observând care sunt nevoile și orientările tinerilor adulți, ce putem spune despre nevoile și atitudinile adolescenților? Și, mai ales, care sunt soluțiile care vor răspunde actualelor și viitoarelor lor nevoi?
Odată cu vârsta, nevoile, asemenea responsabilităților copilului, se înmulțesc. Din punct de vedere financiar, copilul devenit adolescent este nevoit să își aloce banii unor dorințe și nevoi mai mari. Printre nevoile sale de moment se pot regăsi: ore de meditații, materiale didactice, ore de pregătire pentru diferite competiții, gadgeturi. Când vine vorba de investiții de viitor, adolescentul trebuie să aibă în vedere construirea unui buget pentru facultate, pentru achiziționarea unei mașini sau poate chiar pentru achiziționarea unei locuințe, în care să se stabilească după părăsirea casei părintești. Bineînțeles, la aceste nevoi se adaugă și dorințele care contrabalansează nevoile.
Dorințele cele mai frecvente în rândul adolescenților vizează divertismentul, iar atracția față de dorințe, greșit gestionată, riscă să submineze stabilitatea financiară.
Nevoia comună care începe să se prefigureze la vârsta adolescenței, pentru etapa adultă, este cea de achiziționare a propriei locuințe. Potrivit unui studiu Eurostat, în 2020, în România, vârsta medie la care tinerii părăsesc casele părinților este de 28 de ani (25 la femei și 30 la bărbați), comparativ cu media europeană de 26 de ani. Cauzele variază de la o situație la alta: fie tinerii își încep viața profesională mai târziu, fie nu au reușit să parcurgă studiile dorite, fie preferă să depindă pentru o vreme de părinți, din punct de vedere financiar. Indiferent de cauze, perioada premergătoare vârstei adulte necesită o trecere prin educația financiară, astfel încât independența să se realizeze în termenii doriți de viitorul adult. Fiind vorba de o investiție pe termen lung,este necesară o pregătirea prealabilă a unei rezerve de economii, care să sprijine achiziționarea sau închirierea unei locuințe. Nevoile pentru care viitorul adult ar putea apela la credite bancare sunt variate, iar educația financiară îl va ajuta să înțeleagă care sunt produsele financiare potrivite pentru nevoile sale, astfel încât creditul să fie realmente un ajutor și nu o povară îndelungată.
Privind spre nevoile adolescenților de acum, dar și spre cele de viitor, în paralel cu percepția lor despre bani și predispoziția spre consum, care sunt noțiunile de educație financiară necesare pentru ei și care sunt practicile pe care trebuie să le adopte pentru o viață financiară stabilă?
Din punct de vedere financiar, ca din punct de vedere al altor aspecte, investiția trebuie făcută timpuriu. Ideal este ca până la vârsta adolescenței, educația financiară să fi fost oferită deja, iar adolescentul să se situeze la un nivel avansat de cunoștințe . El trebuie să aibă o autonomie și o cunoaștere de sine dobândite astfel încât deciziile financiare să fie luate împreună cu el și nu pentru el, de către părinți.
Asemenea copiilor, adolescenții trebuie să învețe să își gestioneze bugetul adaptat noilor nevoi ale vârstei și, în același timp, să economisească, pentru a-și susține planurile și visele care iau naștere la această vârstă. Practic, pentru un adolescent, practicile financiare sunt redimensionate în fața noilor nevoi care apar acum:
Adolescența este o etapă pregătitoare pentru multe dintre aspectele vieții, iar menirea ei este de a asigura maturitatea de care un adult are nevoie pentru a avea parte de echilibru si prosperitate în propria viață. Banii au reprezentat dintotdeauna un subiect delicat, chiar și pentru adulții din ziua de azi. Necesitățile sunt de multe ori imprevizibile iar planurile de viață se pot schimba mai ușor și mai repede decât ne-am gândi. De aceea, cunoștințele de educație financiară solide sunt extrem de importante și constituie variabila care determină calitatea vieții și a alegerilor pe care le facem pentru noi înșine