Cumpărăm mult mai multe lucruri decât ne trebuie și folosim. Prin urmare, ele încep să se aglomereze, să ne acapareze spațiul și să ne provoace alte probleme, precum cheltuielile financiare inutile, ca să nu mai vorbim de impactul lor asupra mediului.
Fără îndoială, e ușor și tentant să faci cumpărături. Dar cred că ești de acord cu noi că e chiar mai benefic să faci cumpărături nu doar ușor, ci și într-un mod inteligent. Nu știi de unde să începi? Iată șapte sugestii de la experții Paginii de Psihologie, ușor de pus în aplicare și cu rezultate imediate:
Poate sună paradoxal, dar cel mai important sfat pentru a face cumpărături într-un mod inteligent este să nu cumperi deloc. Sau, cel puțin, nu chiar în primul moment după ce ți-a venit ideea. Dacă n-ai nevoie urgentă de un anume produs, poate ar fi mai indicat să aștepți reducerile de sezon.
Astfel, vei avea suficient timp să cântărești avantajele și dezavantajele achiziționării acelui produs. E foarte posibil să ajungi chiar la concluzia că, de fapt, n-ai nevoie să-l cumperi și așa vei economisi niște bani. Deci ai răbdare! Știi cum se spune: „Ce-i al tău e pus deoparte!“ (e valabil pentru multe paliere ale vieții noastre!).
În al doilea rând, este foarte important să faci distincția între nevoi și dorințe (pare un lucru elementar, dar atunci când ești cu cardul în mână într-un mall, s-ar putea să te lași sedus de frumusețea mărfurilor expuse, iar creierul, amator de recompense imediate, să te păcălească și să-ți spună că ai nevoie de multe dintre ele). Așa că încearcă acest exercițiu simplu: în timp ce te îndrepți cu produsul către casa de marcat, gândește-te la minimum trei motive pentru care îți trebuie fix acel produs.
Suntem foarte norocoși că în 2023 toate informațiile de care avem nevoie sunt doar la un click distanță. Așa că documentează-te serios înainte de a face o achiziție importantă (în materie de gadget-uri, electrocasnice, mobilă, automobile sau chiar vacanțe). Internetul e plin de recenzii, de opinii ale consumatorilor și clienților (mulțumiți sau nu!). Dincolo de latura subiectivă, acestea sunt o resursă pe care trebuie să o iei în calcul și care te ajută să-ți faci o idee în legătură cu valoarea unui produs, înainte de a te decide să-l cumperi. În timpul documentării, nu uita să folosești platformele și aplicațiile care te ajută să compari prețurile.
În plus, compară prețurile din magazine și cele afișate online! Este foarte posibil să găsești același produs la preț diferit pe site-uri și în magazine. Unele produse sunt vândute cu o reducere specială „numai pentru achiziții online“, prin urmare este posibil ca un articol să fie mai puțin costisitor pe internet decât în mall. Așa că vino la cumpărături cu temele făcute!
Experiența directă și testarea propriu-zisă sunt o variantă foarte bună de a evalua un produs, mai ales dacă vorbim de achiziții de valoare, cum ar fi o mașină. Așa îți dai seama dacă ți se potrivește și dacă e cu adevărat pentru tine.
Dacă ești sigur că ai nevoie de acel produs (costisitor), te-ai familiarizat cu modelul și ești gata să plasezi comanda, acordă-ți încă o zi pentru a cere sfaturi. Poți suna un prieten sau un membru al familiei care știe mai multe despre acel produs, poți intra pe forumuri sau poți discuta cu un consultant.
Folosește aplicații de cumpărături sau cumpără direct de pe site-uri. Unele companii oferă transportul gratuit pentru produsele expediate, dacă depășesc o anumită sumă de achiziție. În plus, mai există și alte beneficii pe care trebuie să le iei în seamă atunci când faci cumpărături online: eviți aglomerația, nu te simți în niciun fel presat să cumperi, nu-ți bați capul să găsești un loc de parcare, este mai comod și poți compara rapid prețurile diverselor produse, alegându-le pe cele mai rentabile sau mai accesibile.
Așa cum spuneam și la punctul 2, odată ce alegi un produs de pe un site, nu-l plăti până nu accesezi secțiunea de recenzii, ca să citești ce spun alți clienți despre el. Astfel, poți afla despre problemele de calitate, poți găsi sfaturi despre alegerea dimensiunii potrivite și, cel mai important, poți vedea fotografii reale ale produsului respectiv. Nu uita că poți găsi online articole de calitate și la mâna a doua, așa că explorează și această posibilitate!
Poate ți se pare un clișeu proverbul „Omul gospodar îşi face vara sanie şi iarna car!“, dar este adevărat că unele articole se vând la un preț mai bun în funcție de perioada anului în care te decizi să le cumperi. De exemplu, iulie este un moment bun pentru a cumpăra mobilier și obiecte decorative pentru casă (pentru că în mai puțin de o lună urmează lansarea colecției pentru noul sezon), dar nu și aparate de aer condiționat. Nu doar că este foarte posibil să-ți iei un astfel de aparat la un preț cu cel puțin 20% mai mare decât în restul anului, dar vei aștepta și o veșnicie să-ți vină rândul la montaj. Și, după cum știm, timpul înseamnă bani, iar în cazul de față nu doar bani, ci și disconfort și zile caniculare.
Reducerile de pe site-uri sunt chiar mai convenabile decât cele offline, pentru că te poți conecta și plasa o comandă exact în momentul în care încep. Unele branduri își notifică automat clienții din bazele de date despre oferte speciale sau reduceri. Prin urmare, dacă îți dorești un anume produs, dar poți trăi fără el câteva săptămâni sau luni, îl poți pune la „favorite“ și apoi să aștepți reducerile.
Preocuparea față de sănătatea mediului este din ce în ce mai prezentă în rândul cumpărătorilor. Din ce în ce mai mulți clienți sunt deranjați de risipă, refuzând pungile inutile și ambalajele prea elaborate, care sunt o sursă de deșeuri. Ce poți face? Probabil că urmează să zâmbești, dar răspunsul este „punga cu pungi“ sau sacoșele din material textil.
În plus, poți opta pentru produse de reumplere (ce părere ai de dozatoarele de lapte?) sau pentru cele care nu vin ambalate individual în caserole (te-ai gândit vreodată câte tone de plastic inutil se adună din caserolele acelea transparente de plastic, care se găsesc în supermarket-uri cu roșii cherry, mango, kiwi sau plante aromatice?). Așa că data viitoare când vei fi întrebat(ă) la casă „Pungă doriți?“, refuză politicos și pune-ți cumpărăturile în sacoșa adusă de acasă (Bonus: vei economisi și câțiva lei săptămânal!).
Se spune că „Dai un ban, dar stai în față!“, ceea ce înseamnă că, în mod ideal, prețul mai piperat se traduce prin calitatea superioară a unui produs ori a unui serviciu. Însă, în zilele noastre, de multe ori prețul reflectă doar o strategie de marketing mai agresiv. Așa că, poate ar fi bine să te întrebi dacă ai cu adevărat nevoie de cel mai nou model de telefon, lansat de cel mai în vogă brand al momentului. E foarte posibil să nu-ți fie necesare absolut toate noile sale funcții și nici să ai o experiență mult îmbunătățită datorită unui design mai elegant. Așa că sugestia noastră este să-ți cumperi un telefon mai ieftin, dar la fel de performant în ceea ce privește funcționalitatea și caracteristicile tehnice.
La fel poți proceda și în cazul altor achiziții mai importante, cum ar fi mașina, electrocasnicele sau diverse alte gadget-uri. N-are rost să plătești în plus doar ca să „stai (mai) în față!“ sau... să ai numele unui brand faimos inscripționat pe un produs cu un design mai elaborat.
Articol realizat de Pagina de Psihologie.