scoala de bani - bcr
/Blog/Educația de succes începe cu încrederea în sine – Oana Enache, profesor Teach for Romania/

Educația de succes începe cu încrederea în sine – Oana Enache, profesor Teach for Romania

Dacă la început de an școlar ai nevoie de o sursă de inspirație pentru tine sau pentru copiii tăi, ți-o aducem noi, direct din școlile din România: despre profesorii din școlile vulnerabile din țară, pentru care lunile de vară au fost un prilej pentru o educație diferită. Cu ajutorul granturilor oferite de BCR, profesorii Teach for Romania au putut dezvolta la clasă proiecte care să-i ajute pe elevii lor să-și dezvolte abilități utile de viață: să aplice matematica în viața de zi cu zi, să-și dezvolte abilitățile financiare, să interacționeze pozitiv unii cu ceilalți și, cel mai important, să aibă încredere în ei înșiși. 

Oana Enache, profesoară pentru o clasă primară din cadrul Liceului cu Program Sportiv din Câmpulung și-a luat elevii într-o astfel de aventură a cunoașterii de sine, printr-un proiect finanțat de BCR. Clasa ei se numește „Clasa supereroilor”. Timp de doi ani, ea le-a insuflat motivația de a învăța, și de a avea încredere în forțele proprii, prin activități la clasă menite să le construiască o punte de legătură cu viața și cu perspective ce le vor fi de folos la vârsta adultă. Prin proiectul pe care l-a desfășurat, Oana a urmărit creșterea interesului pentru învățare, diminuarea anxietății și încurajarea colaborării: pentru a reuși cu toții, împreună, nu doar individual. 

Înainte de a începe această călătorie împreună, Oana a vrut să cunoască motivațiile elevilor, nu să le impună ea la început de drum. Astfel, prin simple întrebări, ea a aflat că unii dintre ei vor să fie cei mai buni din clasă, să-și facă părinții mândri, să fie recompensați sau să o încânte chiar pe doamna învățătoare. Pe lângă aceste motive, Oana a observat că unul des invocat a fost, într-un fel sau altul, cel al banilor: prin dorința de a câștiga mai mulți bani sau de a avea un serviciu mai bun. Și-a dat seama, astfel, că banii reprezintă un subiect cu care copiii interacționează încă de când sunt mici și față de care dezvoltă o curiozitate ce poate fi folosită pentru a le explica noțiunile financiare, mai ales prin activități practice. 

Ceea ce Oana a și făcut. În cadrul lecțiilor la clasă, banii au fost puși, încă de la început, în relație directă cu munca și cu efortul depus. Au învățat, de asemenea și despre valoarea pe care o au, nu doar despre cum se câștigă. Mai precis, despre diferența dintre preț și valoare, nevoile și dorințele pentru care îi folosim, despre actele de caritate și voluntariat: contexte în care valoarea banilor se schimbă, într-un fel sau altul. 

 


Cu ajutorul matematicii ca materie de bază practicată la școală și în lumina noilor noțiuni despre bani, elevii au început să își dezvolte judecata în contexte posibile de viață: să decidă dacă pot achiziționa anumite produse cu o anumită sumă de bani. Au încercat și diferite roluri în relația de vânzare-cumpărare: cineva să vândă, iar altcineva să cumpere.  

„Am abordat astfel de activități practice datorită reperelor psihologice ale școlarului mic, unde gândirea este dominată de concret. Utilizarea diverselor jocuri didactice a stimulat inițiativa și exprimarea propriilor opinii”, a spus Oana. Pentru a se acomoda cu subiectele despre bani, a fost esențial ca elevii să înțeleagă întâi noțiuni financiare, ca apoi să fie implicați în jocuri practice. Ca experiențe externe lecțiilor de la clasă, Oana a participat alături de copii și la cursul oferit de Școala de Bani pe Roți, „o experiență educațională interactivă foarte bine primită de supereroi”

Pe lângă dezvoltarea abilităților socio-emoționale, matematice, financiare și de leadership, copiii și-au dezvoltat abilități practice și cu alte activități, menite să dezvolte spiritul responsabil, proactiv și de colaborare: cum ar fi menținerea în ordine a bibliotecii clasei și organizarea de picnicuri. 

„Faptul că primesc pe rând anumite împuterniciri îi ajută pe elevi să își crească stima de sine, independența în gândire și acțiune, ceea ce le oferă disponibilitatea de a aborda sarcini variate. Încurajez atitudinea pozitivă fata de provocările educative și mentalitatea de învingător.  Prin activitățile propuse cultiv constant spiritul de echipă ce crește toleranța față de opiniile celorlalți și dezvoltarea inteligenței interpersonale ”, a spus Oana. 

„Greșim? Da, deseori. Să știți că și supereroii greșesc. Dar i-am învățat să considere greșeala drept sursă de învățare. Le-am spus că nu există om care să nu greșească și că este important să nu repetăm aceeași greșeală. Utilizarea erorii că sursă de învățare susține autonomia personală prin încurajarea obținerii de soluții multiple. Și eu mă vulnerabilizez în fața lor atrăgând atenția asupra oricărei greșeli, pe care o fac uneori în mod intenționat. Și le arat ce învăț din ea. Am terminat? Nu. Învățarea este un proces continuu ce ne însoțește de-a lungul întregii vieți. Așa că vom continua și să greșim, dar și să învățăm!” 

BCR susține financiar activitatea asociației Teach for Romania pentru a putea ajunge în școlile vulnerabile din țară, acolo unde educația financiară este precară sau chiar imposibilă. Articolul face parte din seria de povești “Educație pentru viață’’ și pune în lumină eforturile profesorilor Teach for Romania de a-I ajuta pe copii să se integreze și să fie independenți în societate, prin dezvoltarea unor abilități de viață esențiale: financiare, matematice, de literație și socio-emoționale. 
 

AcasăCursuriBugetProfil