Dorințele fiecăruia dintre noi sunt ce ne motivează, la școală, în viață - și în educația financiară. Te invităm să descoperi cum Diana Vaida, profesoară Teach for Romania la Școala Gimnazială Ormeniș din județul Brașov, a construit cu sprijinul unui grant BCR un proiect care a pus în prim-plan dorințele elevilor ei din clasa a III-a A, oferindu-le educație socială, financiară, emoțională și, nu în ultimul rând, pentru literație. Scopul ei? Să-și readucă elevii la ritmul de învățare normal, dinainte de pandemia care a încetinit progresul în multe școli din țară, mai ales în cele vulnerabile din mediul rural.
Pe lângă condițiile cunoscute de trai de la sat, inechitatea în educație a fost accentuată și pe criteriu etnic: din cauza restricțiilor financiare ale comunităților rrome din care fac parte, elevii au lipsit foarte mult de la școală. Lipsa interacțiunilor sociale și a contactului cu lecțiile necesare i-au lăsat pe copii cu un spirit civic slab, individualism și dezinteres față de colaborarea în comunitate.
„Deși copiilor le este greu să se exteriorizeze, să vorbească despre emoțiile lor și să colaboreze cu alți elevi, ei își doresc să participe la activități extrașcolare, să petreacă timp împreună”, spune Diana.
Pentru a răspunde nevoilor copiilor, Diana a pus la punct un proiect propriu: o tabără de educație socială, literație, educație financiară și emoțională. Scopul taberei a fost unul interactiv, de a-i ajuta pe copiii rromi să învețe despre implicare și colaborare. De-a lungul celor cinci zile, copiii au făcut exerciții de alfabetizare, au învățat despre emoțiile lor și ale celorlalți prin jocuri, și-au dezvoltat creativitatea și și-au îmbunătățit cunoștiințele în științe.
În ciuda faptului că elevii lipseau, ei și-au dorit să interacționeze din nou unii cu ceilați. Mai mult, dorința de interacțiune a fost urmată și de o dorință de implicare. Copiii și-au dorit să se implice, de la bun început, în organizarea acestei tabere. La rândul ei, Diana și-a dorit ca elevii să își dezvolte simțul responsabilității, motiv pentru care i-a încurajat să se ocupe chiar ei de organizare și susținerea atelierelor.
„Această dorință își are proveniența în nevoia lor de a se conecta după pandemie și de a-și satisface nevoia de apartenență, chiar și la lucrurile cele mai simple. În contextul acestei tabere, spre exemplu, am observat cât de mult îi ajuta natura pe copii, în dezvoltarea lor. Natura stimulează toate simțurile lor, nu judecă, relaxează, reduce stresul. După finalizarea taberei, elevii au devenit mai toleranți, mai atenți la nevoile celorlalți, si-au exprimat emoțiile și sentimentele, au cooperat și și-au exprimat dorința de a repeta experiența. Îmi doresc să continui aceste activități și pe viitor și mi-ar plăcea să colaborez chiar și cu alte clase și cadre didactice”, a încheiat Diana.
Proiectul Dianei Vaida face parte dintr-o serie de inițiative educaționale desfășurate de profesorii Teach for Romania susținute financiar de către BCR. Cu ajutorul granturilor primite din partea BCR, profesorii au putut integra în clasele școlilor vulnerabile din România proiecte menite să le dezvolte elevilor abilități esențiale de viață, printre care cele de numerație, literație, educație financiară și leadership.