Educația financiară nu este numai despre bani, ci și despre colaborare, motivație și planificare. Te invităm să descoperi inspirație în povestea lui Adrian, unul dintre profesorii Teach for Romania care, cu sprjinul granturilor BCR, a dezvoltat un proiect de clasă care să-i ajute pe elevii săi să-și dezvolte abilități utile de viață.
Adrian Gabor, profesor de educație fizică și sport la Școala gimnazială nr. 3 din Sintești, județul Ilfov, a observat că elevii săi nu știu ce înseamnă competiția practicată într-un mod pozitiv. Individualismul și slabele accente pe colaborare duc la o atmosferă agresivă între copii, dar și la o motivație construită doar pe interese și pe ideea de succes propriu, nu colectiv.
Asumându-și rolul de profesor nu doar pentru materia sa, Adrian și-a dorit să rezolve carențele de comunicare rezultate din competiția nesănătoasă: violența verbală și fizică, individualismul, lipsa inițiativelor constructive, încrederea scăzută în sine, vocabularul sărăcăcios și neadecvat vârstei și contextului școlar. Aceste tipare de comportamente îi afectau nu doar în interacțiunile la clasă, ci și în afara ei: relațiile se construiau pe valori negative, cum ar fi stigmatizare, marginalizare, intimidare, iar perfomanța la școală era afectată de interesul scăzut față de educație, absenteism și, uneori, chiar abandon școlar.
După părerea sa, carențele de comunicare au pornit de la primele surse de educație: familia, mediul de trai, comunitatea. Lipsa exemplelor de bună practică, a contextelor de explorare pentru dezvoltare personală și neînțelegerea importanței educației au fost catalizatorii dezinteresului și refuzului de adaptare într-un context social.
Pentru a schimba ruta copiilor prin experiența școlară, alături de colega sa din Teach for Romania, Sorina Marinescu, Adrian a dat viață proiectului Campionatul colaborării. Cu acest proiect, cei doi profesori și-au dorit să îmbunătățească colaborarea elevi-profesori-comunitate, prin activități sportive menite să încurajeze munca în echipă la copii.
În cadrul proiectului, copiii au avut de construit, cu forțele proprii, un campionat sportiv al școlii. Punctul de pornire a fost chiar amenajarea unui teren dedicat acestei competiții. Proiectul a vizat, printre altele, și responsabilizarea elevilor, prin diferite sarcini: promovarea proiectului, alegerea terenului de sport, desenarea terenului, bugetarea, contactarea primăriei și organizarea competiției. Prin aceste sarcini, copiii și-au dezvoltat, pe lângă simțul responsabilității și alte abilități, printre care: comunicarea verbală, gândirea strategică, imaginația, organizarea, adaptarea, disciplina și autodisciplina și, nu în ultimul rând, încrederea în sine și coeziunea la un grup.
„Proiectul a pornit de la nevoia copiilor de mișcare și de exprimare prin mișcare, această nevoie fiind accentuată de restricțiile de mișcare generate de pandemie, din ultimii trei ani. Pe această nevoie am construit un proiect care să rezolve/micșoreze carențele observate în rândul copiilor la clasă. Mi-am dorit să stimulez cooperarea tuturor copiilor, sprijinirea reciprocă, integrarea tuturor copiilor în activități, respectul față de propria muncă cât și a celorlalți participanți, bucuria de a lucra împreună cu colegii de clasă, recunoașterea meritelor tuturor, creșterea stimei de sine și a încrederii în propriile forțe”, a menționat Adrian.
Puterea unui proiect de a reflecta nevoile și dorințele copiilor este vizibilă în gradul lor de implicare. În cazul proiectului său, Adrian a observat cum energia claselor s-a schimbat și cum nivelul de participare al copiilor a crescut. Elevii erau atât de entuziasmați de proiect, încât își modificau chiar durata și frecvența pauzelor pentru a petrece mai mult timp pe teren.
„Acest proiect consider că este un prim pas care a deschis poarta către proiecte școlare mai mari, proiecte în care autoritățile locale să fie mai mult implicate și proiecte care să ofere condiții adecvate de infrastructură în școli. Următorul pas este continui proiectele și să atrag oameni, organizații și instituții către a investi și a oferi condiții adecvate pentru copii, pentru că în școală se realizează învățarea. Rezolvarea acestor probleme se face pe termen lung”, a afirmat Adrian.
Proiectul lui Adrian Gabor face parte dintr-o serie de inițiative educaționale desfășurate de profesorii Teach for Romania susținute financiar de către BCR. Cu ajutorul granturilor primite profesorii au putut integra în clasele școlilor vulnerabile din România proiecte menite să dezvolte elevilor abilități esențiale de viață, printre care cele de numerație, literație, educație financiară și leadership.