Obiceiul de a face cumpărături sub influența stresului este asociat, adesea, conceptului de shopping therapy; fiind promovat chiar de către unii comercianți și anumite publicații de modă drept strategie de combatere a anxietății și grijilor. Dar, ce nu te anunță cei ce promovează această „terapie” este că efectele ei nu sunt eficiente pe termen lung, deoarece comportamentul „trebuie” repetat la un interval de câteva zile sau săptămânal și îți poate crea probleme financiare serioase.
Este important să recunoști indiciile comportamentului de shopping influențat de stres și să iei măsuri pentru a evita agravarea situației tale financiare. Comportamentul este caracterizat de cheltuieli neplanificate sau excesive pentru diverse produse ori servicii (care nu sunt neapărat necesare), ca răspuns la suferința emoțională și sentimentele negative.
Acestea reprezintă cea mai frecventă cauză, manifestându-se prin tendința de a cumpăra bunuri și servicii fără o planificare în prealabil. După cum ne sugerează termenul, cumpărăturile din impuls sunt în general iraționale și considerate un obicei negativ de cumpărare, fiind adesea urmate de un sentiment de regret.
Conform cercetărilor și psihologilor, astfel de decizii de cumpărare (sub impulsul momentului) sunt de obicei declanșate de emoțiile și sentimentele de care vrem să scăpăm.
Chiar dacă te întorci acasă cu o cutie de bomboane sau cu un ceas nou, ambele se încadrează în această categorie, dacă nu au fost planificate anterior. De la un an la altul, marile companii și specialiștii în marketing încearcă să găsească noi metode de a ne determina să facem astfel de achiziții neplanificate.
Fie că vorbim de atmosfera dintr-un magazin (muzică, decor, miros), o pereche de pantofi creați în colaborare cu o celebritate, reclame ce ilustrează ideea armoniei în familie sau parfumuri ce promovează senzualitatea, toate sunt strategii care urmăresc să îți declanșeze trigger-ul de dorințe și impulsul de cumpărare.
În zilele noastre, stresul este asociat și cu dorința de a le arăta celor din jur că ai o viață bună, lipsită de grija banilor și definită prin bunăstarea materială. Una dintre cele mai evidente metode de a face acest lucru este prin afișarea produselor de lux (haine, accesorii, parfumuri etc.) sau frecventarea unor locații exclusiviste (restaurante, cluburi, hoteluri etc.) care depășesc nivelul financiar al persoanei respective.
În ceea ce privește bunurile de lux, nu este vorba despre utilitatea produsului raportată la preț, ci de experiența creată prin cumpărarea, utilizarea și afișarea produsului, ce poate valida imaginea unui anumit statut social. Cum rețelele de socializare sunt tot mai prezente în rutina fiecăruia dintre noi, iar viața afișată pe aceste platforme devine un mod de afirmare și diferențiere, etalarea unor astfel de produse de lux devine tot mai întâlnită.
De altfel, profitul principalelor mărci de lux s-a bucurat de o creștere uimitoare în ultimii ani. Acest lucru s-a datorat atât creșterii cererilor de produse recognoscibile sau cu logo-uri cât mai evidente, cât și influencerilor ori celebrităților plătite să promoveze astfel de branduri.
În condiții de anxietate acută și extremă, atunci când mediul nostru este incert și scăpat de sub control, punem accent pe căutarea securității și redobândirea controlului. Asta poate duce la comportamente dăunătoare, cum ar fi luarea unor decizii financiare nepotrivite sau acumularea unui exces de produse ce nu ne sunt cu adevărat necesare, deși pe moment pot reprezenta o modalitate de a reduce anxietatea și sentimentul de incertitudine.
Cel mai recent exemplu este reprezentat de tentativele de reducere a incertitudinii de la debutul pandemiei de COVID-19, atunci când populația a început să facă stocuri de alimente și medicamente, ducând la o scădere de stocuri ce a provocat și mai mult anxietate.
Alte exemple care nu sunt neapărat dăunătoare, dar pot apărea în urma știrilor sau a unor probleme grave întâmpinate de persoane apropiate, pot fi:
După cum am văzut, stresul poate stârni cheltuieli impulsive sau excesive, prin urmare este esențial să identifici strategii de cumpărare odată ce ești bine informat și conștient. Iată câteva sugestii pentru a gestiona stresul într-un mod durabil și responsabil:
Amintește-ți că a face față stresului atunci când mergi la shopping este un proces care necesită timp și efort. Pe parcurs, cu practică și consecvență, vei putea gestiona mai bine tentațiile și vei face alegeri financiare mai favorabile pentru bugetul tău.