Am învățat de-a lungul ultimilor ani că inteligența financiară reprezintă o abilitate în care trebuie să investim încă de la o vârstă fragedă. În familie, ține de datoria părinților ca cei mici să aibă acces la educație, inclusiv la educație financiară. Știm care este utilitatea ei și avem la îndemână diferite metode prin care să-i ajutăm pe copii să interacționeze cu banii, însă, acest subiect este departe de a fi încheiat.
Alina Stroescu, psihoterapeut integrativ si psiholog clinician, ne explică care este importanța educației financiare din punct de vedere psihologic și care sunt efectele ei asupra copiilor.
Educația financiară a copiilor poate începe de la o vârstă fragedă, la fel ca în cazul altor valori și principii despre care ei învață, încă de mici.
Există o serie de beneficii pe care copiii le au, atunci când încep să învețe despre bani. Cei mici vor avea capacitatea de a înțelege mai bine valoarea banilor și vor putea face singuri diferența între ceea ce este accesibil și ceea ce este costisitor. Vor deveni, astfel, mai responsabili și își vor dezvolta capacitatea de a discrimina între necesitate și dorință, devenind mai toleranți la primirea unui refuz sau a unei amânări cu privire la achiziționarea unui produs. De asemenea, copiii care învață despre bani simt mai multă apreciere atunci când primesc un cadou, pentru că știu că adultul a depus un anumit efort pentru a ajunge să i-l ofere.
În plus, dacă ne referim și la beneficiile pe termen lung, pentru viitorii adulți, acestora le va fi mult mai ușor să își planifice bugetul, să facă economii și investiții. Printr-o bună înțelegere a riscurilor financiare, ei vor fi mai puțin predispuși să ajungă în situații economice dificile. Chiar și într-o astfel de situație, vor ști să se adapteze mai ușor, să nu rămână concentrați pe problemă și să găsească soluții. Există, deci, o probabilitate mare ca acești copii să aibă o viață mai liniștită, gestionând mai bine stresul generat de aspectele financiare.
Poate că nu ne gândim la acest lucru prea des, însă relația copilului cu banii se creează încă de la primul „tantrum” dintr-un magazin, atunci când nu primește jucăria pe care și-o dorește. Cu toții am auzit și poate chiar am folosit expresia banii nu cresc în „copaci”. Astfel de mesaje comunicate copilului pun bazele relației lui cu banii. Pentru cei mici, însă, banii reprezintă un concept greu de înțeles. Într-adevăr, ei nu cresc în copaci, dar copiii văd cum bancnotele ies din bancomat, în urma unei simple introduceri a cardului.
Pentru a dezvolta o mai bună înțelegere a acestui concept abstract, copiii au nevoie de o alfabetizare financiară timpurie. Desigur, conversația despre bani se face în conformitate cu vârsta. Este bine să începem în jurul vârstei de 3 ani, prin introducerea conceptului și prin înțelegerea schimbului banilor cu bunurile. Acest demers se poate face, pentru început, prin numărarea și sortarea banilor. Prin intermediul jocului, copilul poate afla că este nevoie să plătești o sumă de bani pentru a cumpăra un obiect.
Apoi, pe măsură de acesta crește, îi putem explica mai multe despre prețurile jucăriilor, cum ele variază și despre cum oamenii câștigă banii. Asemenea aspecte cu privire la valoarea banilor, pot fi explicate, începând cu vârsta de 5 ani. Unii părinți se îngrijorează că ar putea fi prea devreme pentru a purta astfel de discuții și că ar putea să îi genereze copilului anxietate. Acest lucru poate fi evitat dacă păstrăm o notă pozitivă a discursului, rămânând orientați pe soluții și tratând acest subiect ca pe oricare altul, fără a-i oferi o încărcătură emoțională negativă.
Pe lângă cunoștințele pe care copiii le dobândesc, aceștia își dezvoltă simțul practic și organizatoric, devin mai responsabili și se autodisciplinează, internalizând treptat lucrurile pe care ei le învață și pe care ajung să le practice, conform vârstei lor. Cu ajutorul educației financiare, ei nu află doar anumite noțiuni, ci își dezvoltă gândirea logică, capacitatea de analiză și de luare a deciziilor, învață să discrimineze între esențial și neesențial, între nevoie și dorință și încep să facă alegeri bazate pe anumite criterii și să își asume responsabilitatea consecințelor alegerilor lor. Copiii își dezvoltă, astfel, autocontrolul, învață să își gestioneze impulsurile și își cresc toleranța la frustrare. De asemenea, ei devin mai flexibili și se pot adapta mai ușor la diverse situații, căutând alternative și fiind orientați către găsirea unei soluții. Alte aspecte importante care decurg de aici, sunt creșterea motivației și orientarea către un scop, precum și dezvoltarea empatiei și a unor abilități de relaționare. Toate acestea nu se limitează, desigur, la sfera financiară, ci sunt extrapolate și la celelalte domenii ale vieții copilului.
Este bine ca un copil să se familiarizeze cu valoarea banilor și să înțeleagă pentru ce îi folosim. Este important să învețe că există diferite tipuri de cheltuieli, dar și că banii se câștigă prin muncă. De asemenea, este bine să știm cum să îi împărțim pentru a putea să ne asigurăm lucrurile de care avem nevoie și să economisim pentru lucrurile mai scumpe, pe care dorim să ni le cumpărăm. Astfel, copiii învață și să prioritizeze, în funcție de importanță și de urgență și își creează treptat obiceiuri bune și disciplină financiară.
Părinții sunt, la fel ca în cazul altor aspecte ce țin de educație, principalii facilitatori. Ei le pot introduce treptat noțiunile copiilor, lămurindu-le orice neclaritate și susținându-i să experimenteze, chiar și prin joc, ce înseamnă să câștigi bani, să iei decizii financiare, să cumperi și să economisești. Este important ca părinții să fie alături de copii și să îi ajute să înțeleagă consecințele fiecărei opțiuni, într-o manieră neutră, fără a conferi banilor o conotație negativă. Este bine ca părinții să le transmită copiilor că banii reprezintă un instrument ce poate fi folosit pentru a ne atinge anumite scopuri, rămânând concentrați pe aspectele pozitive și nu punând accentul pe ce lipsa banilor și pe consecințele care decurg de aici.
Părinții transmit mesaje copiilor atât explicit, prin cuvinte, dar mai ales implicit, prin propria lor raportare la bani. Copiii învață cel mai mult prin preluarea modelelor oferite de părinți, deci este mai important ceea ce văd copiii la noi, decât ceea ce le transmitem verbal. Este esențial ca lucrurile pe care le spunem să fie în acord cu ceea ce noi facem, altfel vom genera confuzie și copiii nu vor mai ști ce să creadă și cum să analizeze corect o anumită situație. Astfel, este bine ca părinții să devină conștienți de propria lor percepție asupra banilor, pentru a-i putea susține pe copii în dezvoltarea unei relații sănătoase cu aceștia, într-o manieră firească și pozitivă.
Acum că ai la îndemână perspectiva unui specialist, îți poți îndrepta atenția cu încredere către lecțiile de educație financiară pentru copii disponibile gratuit chiar aici, pe Școala de Bani. Alege secțiunea potrivită pentru copilul tău, dedicată categoriei de 6-10 ani sau 11-14 ani sau alege să îți îmbunătățești chiar tu cunoștinele financiare explorând materialele disponibile pe site.