Perioadele de reduceri precum Black Friday constituie un obicei importat în Europa din Statele Unite, fiind celebrat în ultima zi de vineri a lunii noiembrie. Începând cu anii '70, comercianții lansează oferte promoționale în această zi, iar odată cu apariția comerțului electronic, ofertele se regăsesc și în magazinele online, generând adeseori vânzări foarte mari.
Europenii n-au îmbrățișat chiar din prima Black Friday, dar în ultimii zece ani a început să câștige teren și aici. Românii au îndrăgit acest eveniment comercial, transformându-l într-o sărbătoare a reducerilor, dar și a consumului, iar mulți comercianți din țara noastră au raportat în ultimii ani vânzări-record la anumite categorii de produse.
Pentru comercianți, reducerile reprezintă o oportunitate de a-și vinde produsele rămase nevândute. Iar pentru clienți, sunt cel mai bun moment pentru a beneficia de oferte și de a face economii la achizițiile de dinainte de sărbători.
Tocmai pentru că sunt atât de apreciate, ele pot veni și cu câteva capcane la pachet, din fericire destul de ușor de identificat și evitat. Iată câteva dintre ele:
O tehnică folosită adesea de comercianți pentru a atrage clienții este modificarea prețului de bază al unui produs aflat la promoție. Astfel, reducerea prețului pare mai mare decât este în realitate. Unii ajung chiar să afișeze un „preț redus“ identic cu prețul obișnuit, dublând prețul afișat în restul anului, pe care apoi îl „taie“ pentru a da iluzia că articolul este redus cu 50%.
Cum eviți această capcană: Utilizează un instrument de urmărire a prețurilor, astfel încât să poți compara prețul redus afișat cu prețul real cu care produsul respectiv se vinde în restul anului. Există multe aplicații gratuite de urmărire a prețurilor, iar unele dintre ele sunt compatibile inclusiv cu marile site-uri internaționale de comerț electronic. Pentru achizițiile din magazinele locale, notează prețul articolelor care te interesează cu câteva săptămâni înainte, pentru a putea evalua chiar tu, în mod obiectiv, promoțiile.
Pentru a atrage cumpărătorii, unele produse sunt vândute la prețuri foarte rezonabile, dar costurile finale pot fi, uneori, surprinzătoare: când adaugi costurile de transport și alte costuri suplimentare, „afacerea profitabilă“ se dovedește a nu mai fi chiar atât de bună! Acest lucru se întâmplă mai ales în cazul magazinelor online, care percep costuri de livrare și alte costuri de transport.
Cum eviți această capcană: Citește cu atenție condițiile (în special cele scrise cu litere foarte mici), înainte de a achiziționa orice produs. Când ți se cere să plătești, verifică dacă suma este cea calculată de tine și citește toate informațiile în legătură cu taxele care vor fi percepute. Atâta timp cât nu ai introdus datele bancare și nu ai aprobat (încă) tranzacția, poți oricând să renunți la achiziție.
Dacă un produs pe care ți-l dorești nu se încadrează în bugetul tău, nu pica în capcana datoriilor. Uneori, comercianții oferă posibilitatea unor plăți eșalonate pe mai multe luni, dar, cu toate acestea, nu este o variantă recomandată: s-ar putea ca, până la final, produsul achiziționat de tine să fie mult mai scump decât dacă ai fi plătit pentru el suma integrală chiar de la început.
Cum eviți această capcană: Dacă nu este un produs esențial (cu alte cuvinte, dacă nu este o nevoie, ci doar o dorință), încearcă să găsești un model mai ieftin sau așteaptă până anul viitor. Acest lucru îți va permite să-ți menții controlul asupra banilor tăi și să eviți să plătești pe un produs cât nu face.
Comerțul online a democratizat accesul la achizițiile internaționale, iar acum este foarte ușor să cumperi produse din străinătate cu doar câteva click-uri de mouse. Cu toate acestea, nu uita că transportul internațional al unui colet nu este nici pe departe gratuit: va trebui să plătești pentru livrare un preț care s-ar putea să nu fie chiar modic, la care e posibil să se adauge (și alte) taxe de import. Prin urmare, s-ar putea ca achiziția ta să nu mai fie chiar atât de ieftină!
Cum eviți această capcană: Accesează platformele europene de comerț electronic pentru achizițiile tale online. Dacă produsul pe care dorești să-l achiziționezi este disponibil doar în afara Europei, informează-te în legătură cu taxele pe care va trebui să le plătești înainte de a confirma comanda.
Produsele contrafăcute sunt mai frecvente decât ți-ai putea imagina, iar când găsești atâtea branduri la vânzare, așa cum se întâmplă de Black Friday, uneori sunt greu de detectat. Așa că fii atent(ă) la promoțiile care sună prea bine pentru a fi adevărate (cum ar fi 90% reducere la o geantă produsă de un brand exclusivist sau un ceas care costă cât un tricou mai scump), deoarece, probabil, sunt contrafăcute.
Cum eviți această capcană: achiziționează îmbrăcămintea și accesoriile de firmă doar din magazinele autorizate sau de pe site-urile oficiale ale brandurilor respective. Dacă treci printr-o platformă intermediară, citește recenziile și bazează-te doar pe site-urile de încredere.
Din fericire, promoțiile de Black Friday nu sunt toate capcane și înșelătorii: multe branduri și magazine cunoscute au prețuri reduse la o multitudine de produse. Adică îți oferă oportunitatea de a te bucura de oferte și de a face economii la cumpărături, înainte de sfârșitul anului. Așa că profită de:
Acesta este cel mai evident beneficiu. Există și oferte grozave de Black Friday, iar la unele produse, prețurile pot fi printre cele mai mici percepute pe tot parcursul anului. Unele persoane își adună informațiile cu mult timp înainte și se documentează serios, pentru a afla ce magazine vor vizita și pentru a obține cea mai convenabilă ofertă a sezonului.
Datorită ofertelor, te poți răsfăța cu articole care, de obicei, nu se încadrează în bugetul tău. În plus, acest weekend de promoții îți oferă posibilitatea de a putea investi în branduri importante, inaccesibile financiar în restul anului.
Există familii sau grupuri de prieteni care așteaptă perioadele reducerilor cu multă nerăbdare, în fiecare an, ca o ocazie de a petrece timp cu cei apropiați, în timp ce fac cumpărături pentru sărbători. Unii se împart chiar în echipe și aleg magazinele de unde au de cumpărat produsele de pe listă, pentru a se asigura că reușesc să achiziționeze toate articolele, iar la final se răsfață cu o seară de cinema sau cu o cină în oraș.
Pentru cei care iau evenimentul foarte în serios, zilele de reduceri precum Black Friday pot fi chiar o sursă de divertisment. Ba chiar unii îl consideră un fel de cursă contra-cronometru: se documentează cu mult timp înainte, caută reclame online, planifică liste de cumpărături și rute, își pun alarme și notificări în telefon și se pregătesc, ca și cum ar fi un maraton de cumpărături.
Black Friday are loc cu mai puțin de o lună înainte de perioada sărbătorilor. Așadar, acest eveniment mult așteptat este ocazia perfectă pentru a-ți face cumpărăturile de Crăciun. Întrucât găsești multe dintre promoții (și) pe site-uri, poți evita astfel goana și aglomerația din magazine, specifice lunii decembrie.
Black Friday este o oportunitate reală de a cumpăra o mulțime de cadouri pentru întreaga familie, mai ales că prețurile articolelor cresc, în general, înainte de Crăciun, în special prețul jucăriilor, al jocurilor și al parfumurilor. Așa că profită de acest weekend lung cu promoții de tot felul!
Black Friday este și o oportunitate de a cumpăra nu doar produse ca să te răsfeți, ci și articole de care ai cu adevărat nevoie. Dacă ți s-a defectat congelatorul, dacă ți s-a stricat canapeaua, dacă mobila din camera copiilor s-a uzat sau vrei să înlocuiești espressorul, și poți aștepta până la Black Friday pentru a le înlocui, atunci nu ezita: nu doar articolele de modă și produsele high-tech beneficiază de reduceri excepționale, ci și electrocasnicele și chiar și mobilierul. Uneori, aceste reduceri pot ajunge la câteva sute și chiar mii de lei.
Îți dorim inspirație la cumpărături și achiziții chibzuite!
Articol redactat de Pagina de Psihologie