Banii nu aduc fericirea, însă noi putem fi fericiți dacă știm să gestionăm banii. Cam așa sună începutul multor ateliere de educație financiară din cadrul Școlii de Bani, unde oamenii vin să învețe cum să-și gestioneze finanțele. Totuși, am fost curioși să vedem ce se întâmplă în spatele cortinei, care sunt fricile, curiozitățile sau uimirea oamenilor în privința banilor. Am stat de vorbă cu doi profesori de la Școala de Bani - Anamaria Misa și Morena Goldiș - și iată ce am aflat:
Anamaria Misa
Nu mulți dintre noi am beneficiat de educație financiară, iar consecința o reprezintă una dintre problemele generale pe care am întâlnit-o la ateliere: cei mai mulți dintre români nu își mai monitorizează bugetul. Spun asta pentru că, în amintirile mele, am imaginea bunicilor mei care, lună de lună, își notau banii câștigați și cheltuielile aferente perioadei. Cred că aceasta logică de a-ți structura finanțele încă există în mentalul colectiv românesc. Trebuie doar să o redescoperim și să o aplicăm, pe termen lung.
Morena Goldiș
Din experiența discuțiilor cu participanții la atelierele de educație financiară, principalele și cel mai des întâlnite probleme în privința banilor sunt lipsa educației în ceea ce privește gestiunea bugetului personal - educație pe care nu au regăsit-o în școli și poate, cei mai mulți nici în familie și existența unor mituri sau idei preconcepute legate de bugetul personal - de exemplu dacă economisești, ești zgârcit. Totodată, amânarea momentului în care oamenii încep să economisească sau fructificarea economiilor sunt probleme des întâlnite printre participanții la ateliere.
Anamaria Misa
Atât în cadrul atelierelor, cât și în activitatea curentă din bancă, am încurajat în permanență economisirea ca fiind singura șansă de a ajunge la independența financiară pe care ne-o dorim cu toții. Iar, la acest capitol, cu toții suntem foarte inventivi, întotdeauna găsim motive pentru care nu putem să punem bani deoparte. De la salariile mici, la ratele împovărătoare până la obsesia pentru shopping - toate au fost prezentate ca piedici de către participanții la ateliere. Însă, rolul nostru, al profesorilor de educație financiară, este să analizăm fiecare caz în parte și să încercăm să găsim soluții pentru ca participanții la ateliere să poată avea, la un moment dat, o viață financiară sănătoasă. Asta în cazul în care nu o au deja.
Morena Goldiș
Principalele motive pe care le-am sesizat sunt:
Anamaria Misa
Chiar dacă nu o spun cu aceleași cuvinte, participanții la ateliere caută, în cele mai multe dintre cazuri, o rețetă, o formulă magică pe care să o aplice pentru a-și îmbunătăți viața financiară rapid. Din păcate, de cele mai multe ori le transmit că această soluție magică nu există, însă noi le oferim recomandări, vorbim despre principii sănătoase în educația financiară și le spunem că stă doar în puterea noastră, a tuturor, să le aplicăm cu tenacitate.
Morena Goldiș
Surprinzător sau nu, cea mai frecventă întrebare pe care eu o primesc este legată mai cu seamă de zona de investiții – cred că în ultimul timp pe internet și pe media primim tot mai multe materiale mai avizate sau mai puțin avizate despre investiții și în acest moment tot mai multe persoane sunt interesate de aceasta zona – „Aș putea să investesc?” sau „Ce sumă ar trebui să am la dispoziție ca să pot începe să investesc?” sunt unele dintre cele mai frecvente întrebări.
Ce sfat financiar îi surprinde cel mai mult pe oameni (de care nu auziseră până când au ajuns la atelier)?
Anamaria Misa
Un exercițiu interesant este legat de „Factorul latte”. Le prezentăm participanților cum ar fi să pună deoparte banii de o cafea, în fiecare zi. De cele mai multe ori, sunt impresionați ce sume de bani pot strânge în 10 ani, 20 de ani sau chiar mai mult doar punând deoparte în jur de 5 lei pe zi. Suma economisită este pe plan secund, ca importanță. În principal, noi cultivăm mai degrabă această rutină, această obișnuință de a economisi periodic.
Morena Goldiș
Din punctul meu de vedere, cei mai mulți participanți reacționează foarte bine la regula 50-30-20 – cred că văd posibilă gestionarea bugetului după aceasta regulă simplă (50 % din venit pentru cheltuieli uzuale; 30% - dorințe; 20% - economii și investiții) – și cred că, după ce asimilează aceasta regulă, pot să își întocmească un plan asupra bugetului personal – lucru pe care îl consider extraordinar.
Anamaria Misa
Cu siguranță. Am avut interacțiuni memorabile cu participanții la atelierele Școala de Bani. Au fost cazuri în care participanții au revenit la același modul sau au căutat ceva mai complex, aplicat pe zona de investiții. De asemenea, au fost cazuri numeroase în care ne-au recomandat și către alte persoane sau către alte companii.
Morena Goldiș
Da, cu siguranță da, am mulți participanți care îmi scriu să îi informez despre următoarele ateliere.
Anamaria Misa
O tânără studentă crescută într-un centru de plasament din Dobrogea mi-a mulțumit și mi-a transmis că acest atelier i-a schimbat total perspectiva asupra banilor și, de ce nu, asupra vieții :)
Morena Goldiș
Pentru mine, cel mai frumos feedback este acela când participanții își doresc să intre și în alte ateliere, cred că așa măsurăm că este utilă informația primită de ei, astfel încât își doresc să ne acorde din timpul lor pentru încă o sesiune. Un alt feedback frumos este atunci când sunt întrebată de către participanți dacă pot să distribuie informația și către alte persoane - prieteni/cunoștințe – clar nu recomanzi ceva nevaloros pentru tine. De asemenea, un feedback special îl primesc de obicei de la copii, care îmi spun pe loc ce gândesc și vorbele lor îmi fac ziua mai frumoasă.