Variate branduri lansează ediții speciale, atrăgând astfel interesul potențialilor cumpărători dornici de un produs limitat, unic, rar sau exclusivist. Fie că vorbim de un ambalaj aniversar, o colaborare a unui brand de haine accesibile cu un designer celebru, o înghețată cu gustul unui baton de ciocolată popular, o lumânare cu o aromă specifică Crăciunului sau chiar un ceas de lux produs în 50 de bucăți numerotate, toate sunt exemple cărora li se alătură acești termeni captivanți în promovarea lor.
Efectul este o prejudecată cognitivă care îi determină pe oameni să acorde o valoare mai mare unui obiect/produs care este perceput ca fiind rar sau limitat și o valoare mai mică unui obiect care este abundent. Acest principiu psihologic este adânc înrădăcinat în istoria noastră evolutivă, unde deficitul a semnalat, adesea, necesitate sau urgență.
Pentru piața de lux, prețul este adesea un atribut necesar pentru a semnala prestigiul. Brandurile de lux percep adesea prețuri premium pentru produsele lor, ceea ce creează un sentiment de exclusivitate, făcându-le accesibile doar unui grup select de clienți înstăriți. În ultimii ani, chiar și-au mărit considerabil prețurile pentru a întări și mai mult imaginea elitistă, deoarece prețurile mai mari comunică statutul unui produs (și al clientului, în funcție de cercul social).
„Scarcity” marketing - tactici pentru a crește vânzările
Dicționarul Oxford definește termenul scarcity că fiind „insuficiența aprovizionării; micimea cantității disponibile, proporțional cu nevoia sau cererea”. Practic o lipsă sau un deficit. Totuși, în acest context, această cantitate limitată nu este o lipsă reală, ci o tactică pentru a face produsul, serviciul sau oferta să pară mai dezirabile sau mai valoroase în ochii consumatorilor.
Specialiștii în marketing folosesc diverse strategii pentru a crea un sentiment de deficit, cum ar fi promoții pe timp limitat, lansări exclusive sau disponibilitate limitată a stocurilor. Acest tip de marketing este adesea folosit ca tehnică persuasivă pentru a stimula implicarea clienților și a acționa rapid. Este important ca producătorul sau furnizorul să atingă un echilibru și să se asigure că deficitul este real și că nu este perceput ca manipulator, deoarece încrederea este crucială în menținerea relațiilor cu clienții.
Tipologii de tactici de deficit:
Beneficiile acestor tactici pentru comercianți:
Potențiale reacții negative venite de la clienți/consumatori:
Mecanismele psihologice pe care este bine să le conștientizezi
Înțelegerea acestor strategii de marketing și mecanisme psihologice te poate ghida să ai o reacție mai controlată când întâmpini astfel de mesaje, să studiezi mai bine piața și să nu faci cumpărături impulsive ce ți pot afecta cardul sau portofelul. În plus, parcurgerea unui curs financiar online, cum este Echilibrat la cumpărături, te poate ajuta să-ți îmbunătățești deprinderile financiare când vine vorba de cumpărături.